معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، بیان کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت داخلی سازی، خودکفایی و قطع وابستگی‌ها و تأکیدات ایشان در دیدار با هیأت دولت، تا پایان مردادماه امسال نمایشگاه های دائمی ساخت داخل در شهرک‌های صنعتی 16 استان کشور برگزار شد که یک هزار و 293 نیاز در این نمایشگاه‌ها شناسایی شد.

به گزارش شاتا، اصغر مصاحب با بیان این مطلب، افزود: یک هزار و 204 شرکت نیز برای مشارکت در این برنامه اعلام علاقمندی کردند که این شرکت‌ها نیازهای خود را در حوزه های نساجی، سلولزی، فلزی، قطعات‌ خودرو، آرایشی و بهداشتی، شیمیایی، غذایی، برق و الکترونیک، نفت و گاز، فولاد و صنایع معدنی در معرض دید قرار داده اند.

وی همچنین تصریح کرد: بر اساس اظهارات شرکتهای مشارکت کننده در این برنامه، میزان ارزبری نیازهای اعلام شده بیش از میلیارد دلار برآورد شده است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: برای اجرایی نمودن این برنامه در گام اول ۱۲ استان برای راه اندازی نمایشگاه های ساخت ایران به صورت پایلوت اقدام نمودند و ظرف دو هفته از زمان ابلاغ این ماموریت ۱۱ استان موفق به راه اندازی نمایشگاه نهضت ساخت داخل شدند که پس از آن استان‌های تهران، خراسان شمالی و جنوبی، کرمان و قم نیز به جمع استانهای دارای نمایشگاه ساخت داخل پیوستند و سایر استانها در حال تجهیز و پیاده‌سازی برنامه هستند.

مصاحب در خصوص کارکرد این نمایشگاه، تصریح کرد: در ابتدا شرکت های تولیدی و واحدهای صنعتی که بخشی از مواد اولیه و یا قطعات مورد استفاده در تولید خود را از طریق واردات تامین می نمایند، شناسایی شده و با موافقت آنها قطعات و موارد مورد بحث در اختیار شرکت‌های استانی تابعه سازمان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: نمایشگاه های مورد نظر در مراکز خدمات کسب و کار و فناوری قرار داشته و به صورت دائمی محل رفت و آمد شرکت های تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی کشور می باشد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: در گام دوم نیازهای اعلامی شناسایی و فهرست شده و در قالب نمونه محصول و یا قطعه در قفسه های تعبیه شده در نمایشگاه ها چیدمان شد.

مصاحب بیان کرد: پس از مشخص شدن تعداد نیازها و نوع نیازها در رشته صنایع مختلف در گام بعدی واحدهای تولیدی و تامین کننده مواد که قادر به تولید داخل نیازهای احصاء شده باشند، در قالب تورهای نمایشگاهی از این نمایشگاه بازدید به عمل خواهند آورد و در نتیجه پس از اعلام آمادگی برای تامین نیازهای احصاء شده، ذینفعان محصول یا خدماتی نشست‌های رودروی تجاری(B2B) به صورت حضوری یا ویدیوکنفرانسی برای عقد قرارداد با یکدیگر خواهند داشت./