برنامه راهبردی بخش معدن در ۳محور صیانت از معادن و مواد معدنی، هوشمندسازی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی برای یک دوره ۶ ساله تدوین شده است.

آقای دکتر اسماعیلی: برنامه ریزی های سالجاری در بخش معدن و صنایع معدنی در چارچوب جهش تولید و بر مبنای دو موضوع گسترش فعالیت های اکتشافی و دیگری رشد بهره برداری از صنایع معدنی طراحی شده است. دکتر داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در سفر یک روزه به شهرستانهای داراب و زرین دشت به اتفاق مهندس ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ، مهندس ایزدی رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، دکتر محمد جواد عسکری منتخب مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ، علی مظفری فرماندار ویژه داراب و تعدادی از فعالین اقتصادی ، معدنی و صنایع معدنی از معدن مس کوه جوش ( در فاصله حدودا 150 کیلومتری جنوب شهرستان داراب) بازدید نمود و مقررشد؛ در صورت تکمیل عملیات اکتشاف زمان استخراج توسط بهره بردار مساعدت های لازم توسط وزارت صمت با بهره بردار صورت گیرد و در صورت رسیدن به ذخیره مناسب بهره بردار در احداث واحد تولید کنسانتره مبادرت ورزد .

همچنین از معدن سنگ نمک بلورین و کارخانه فرآوری گچ در شهرستان داراب بازدید و مقررشد تا در راستای تحقق جهش تولید ، جلوگیری از خام فروشی، توجه به صنایع پایین دستی و پیاده سازی نقشه راه معدن مسایل و مشکلات معادن در شهرستان داراب حل و فصل شود در ادامه در محل فرمانداری شهرستان زرین دشت با حضور ابراهیم خرم فرماندار شهرستان و در دیدار جداگانه با حجت الاسلام عبدالمحمد رستاد امام جمعه شهرستان طی نشست هم اندیشی فعالان بخش معادن و صنایع معدنی شهرستان با معاون وزیر صمت در راستای تشریح توانمندیها، ظرفیت و پتانسیل منطقه ، بیان مشکلات ، اتخاذ تصمیمات و راهکارهای پایداری کسب و کار و برنامه‌ریزی جهت رشد و توسعه فعالیتهای اقتصادی بحث و گفتگو شد. شهرستان زرین دشت به مرکزیت حاجی آباد در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد. شهرستان داراب در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به اینکه معدن ذخیره مطمئن جهش اقتصادی است گفت : اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی در راستای دستیابی به اقتصاد غیر نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی است و اجرای این مهم در توسعه فعالیتهای معدنی ، صنایع معدنی ، افزایش اشتغال پایدار ، رفع بیکاری و اقتصاد پویا اثر گذار است .

دکتر داریوش اسماعیلی اظهار داشت : اگر تمام سرفصل ها را به دقت مرور و موانع را برطرف کنیم، بستر لازم برای توسعه و جهش تولید فراهم خواهد شد. براین اساس برنامه راهبردی بخش معدن در ۳محور صیانت از معادن و مواد معدنی، هوشمندسازی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی برای یک دوره ۶ ساله تدوین شده است. وی توسعه اکتشافات را مهمترین مساله در بخش معدن برای تحقق اهداف و فرمایشات مقام معظم رهبری دانست و گفت : تخصیص اعتبار به بخش اکتشاف و افزایش سرمایه صندوق حمایت از فعالیتهای معدنی را در سال جدید دنبال می کنیم و مدنظر داریم که ۶ هزار میلیارد تومان به بخش معدن به خصوص معادن کوچک مقیاس تسهیلات داده شود.

دکتر داریوش اسماعیلی با تاکید بر لزوم همفکری و هم اندیشی با تشکل‌ها و فعالان اقتصادی افزود : ضرورت دارد؛ تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی از فرصت ایجاد شده در وزارت صمت ، در راستای پایداری بنگاه های اقتصادی و تحقق شعار «جهش تولید» نهایت استفاده را برده تا از این پس در فرآیند تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی، تشکل‌های بخش خصوصی نقش بیشتری داشته باشند ، چراکه نامگذاری امسال با عنوان سال جهش تولید، لزوم برنامه ریزی دقیق برای تقویت بخش معدن و افزایش تولیدات صنایع معدنی را ضروری می سازد.

در ادامه مهندس حمید رضا ایزدی رییس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان فارس گفت : مشکلاتی ناتوانی در پرداخت سررسیدهای بانکی، بیمه، مالیات، عوارض، کاهش شدید و بعضا حذف درآمدهای فصلی، از دست دادن بازارهای خارجی، کاهش قدرت خرید و… از جمله مشکلات اشاره شده توسط فعالان اقتصادی در شرایط کنونی برای کسب و کارهادر نشستهای تخصصی وکارگروها و کمیته هاست.

حمید رضا ایزدی با اشاره به اینکه با عملیاتی شدن پروژه های سرمایه گذاری استان فارس در سالجاری نیز اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد شد افزود : بحمداله هماهنگی و همکاری خوبی در میان ارکان مختلف و مسولین عالی رتبه در استان شاهد هستیم لذا با همگرایی و هم افزایی که ایجاد شده امیدواریم بتوانیم سرعت بیشتری را در پیشبرد اهداف جهش تولید و توسعه فعالیتهای اقتصادی داشته و اشتغال افزون تری در استان پهناور فارس ایجاد شود. مهندس ایزدی با اشاره به اینکه حضور بخش خصوصی به عنوان پیشران توسعه فعالیتهای اقتصادی حایز اهمیت است تصریح کرد : ارائه خدمات به واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی و معدنی ، نظارت و کمک به تمامی فعالان صنعتی، معدنی و تجاری و صنفی در حوزه وظایف این سازمان است.

مهندس حمید رضا ایزدی : با تاکید بر تعامل ، هم افزایی و همراهی با تشکلهای بخش خصوصی گفت : اطلاع یافتن از قابلیتها ، ظرفیت ها ، پتانسیل و مسایل ، مشکلات واحدهای تولیدی و تجاری توام با ارایه طرح و برنامه و دیدگاههای بخش خصوصی منجر به برنامه‌ریزی ، توسعه شاخص های تولیدی و صادراتی استان خواهد شد.