در دنیای مدرن امروز که مدام در حال تغییر و تحول است شاهد ساخت مصالح ساختمانی با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا هستیم. متریالی که هم اکنون در سراسر دنیا ساخته می شوند تابع علم و تکنولوژی هستند و از قابلیت ها و مزایایی برخوردارند که مصالح قدیمی فاقد آن می باشند. متریال جدید همان متریال قدیمی هستند که دستخوش تغییر و تحول شده اند. آنها نه تنها از نظر مواد تشکیل دهنده بلکه از نظر ظاهر و کاربرد نیز متفاوت گردیده اند. مصالحی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند ویژگی ها و مزایای محدودی داشتند و به مروز زمان کیفیت اولیه خود را از دست داده و با فرسوده شدن منجر به کاهش عمر بنا می شدند. اما امروزه در حوزه ساخت و ساز متریال جدیدی به بازار عرضه می شوند که با تنوع بسیار بالای خود به نیاز مشتریان پاسخ می دهند.

طراحی و ساخت بناهای امروزی متناسب با نیازهای بشر صورت می گیرد و به گونه ای متفاوت از گذشته است زیرا نه تنها نوع ساخت بلکه مصالحی که برای ساخت آن ها به کار می روند نیز نوین تر و با کیفیت تر می باشند. مهمترین مزیتی که متریال مدرن برای بشر به ارمغان آورده ایجاد یک زندگی پر از آسایش و آرامش است. در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم مصالح نوین ساختمانی را که بر اساس تکنولوژی های جدید ساخته شده اند را به شما معرفی نمائیم. با ما همراه باشید.

بتن متریالی بسیار مقاوم است که از آن برای ساخت سازه های مختلف استفاده می شود. این ماده از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و یک متریال بسیار مهم در ساخت و ساز به شمار می آید. بتن ماده ای است که از ترکیب سیمان و سایر مواد افزودنی حاصل می شود و پس از خشک شدن ماده ای سخت و مقاوم ایجاد می کند. بتن خودترمیم شونده از گسترش ترک خوردگی ممانعت نموده و ترک ها را بازسازی و پر می نماید. این بتن با افزودن مواد ترمیم کننده به بتن معمولی تولید می شود و عمر بسیار بالایی دارد. عامل اصلی ترمیم ترک های بتن وجود کپسول های سیلیکات سدیم در ساختار بتن است. ترکیب سیلیکات سدیم با بتن آن را قادر می سازد تا آسیب های خود را ترمیم نماید.

بتن اسفنجی

بتن اسفنجی از مخلوط نمودن شن، ماسه، سیمان و آب تولید می شود و به علت وجود فضای خالی در این بتن، آب می تواند از آن خارج شود. مواد افزودنی که به این بتن افزوده می شوند نقش مهمی در نفوذناپذیری، میزان مقاومت، زمان گیرش بتن و … می گذارند، بنابراین می توان گفت مواد افزودنی عملکرد بتن اسفنجی را تقویت می کنند. گاز سیلیس، خاکستر بادی و سرباره از جمله افزودنی هایی هستند که دوام و استحکام بتن را در برابر ترک خوردگی و نفوذپذیری افزایش می دهند. بتن اسفنجی آب باران را به منابع زیرزمینی هدایت می کند و مانع از آب گرفتگی معابر و خیابان ها می شود. از این بتن می توان به منظور پر کردن ذخایر زیرزمینی، زیرسازی چمن ها، جلوگیری از یخ زدن آب برف و باران در سطح زمین و … استفاده نمود